ស្នាដៃរបស់កវីខ្មែរ ក្រម ង៉ុយ កុំយកគ្រាប់ត្នោតទៅដាំទៅដោតលើភ្លឺស្រែ...យ៉ាដូចមានន័យ តោះទស្សនាទាំងអស់គ្នា


ក្មេងជំនាន់​ក្រោយ​មួយចំនួន​យល់​ឃើញ​ថា កេរ​ដំណែល​របស់​​លោក ក្រម ង៉ុយ នៅតែ​មាន​​តម្លៃ​សម្រាប់​​មនុស្ស​ខ្មែរ​ស្ទើរ​គ្រប់​​សម័យ​កាល​ទាំងអស់។    ប្រធាន​វិទ្យាស្ថាន​ភាសា​ជាតិ​នៃ​រាជ​បណ្ឌិត​សភា​កម្ពុជា លោក អ៊ីវ ច័ន បណ្ឌិត​ផ្នែក​ប្រវត្តិសាស្រ្ត​បាន​រំឭក​ឲ្យ​ដឹង​ថា ស្នាដៃ​របស់​កវី ក្រម ង៉ុយ បាន​បង្ហាញ​ឲ្យ​យើង​ដឹង​ពី​សម័យ​កាល​មួយ​ដែល​ប្រទេស​កម្ពុជា​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម ​ការត្រួតត្រា​របស់​បារាំង ហើយ​កវី​ឯក​រូប​នេះ​ក៏​មាន​គំនិត​រក្សា​នូវ​ប្រពៃណី​ទំនៀមទម្លាប់​របស់​ ខ្មែរ​ឲ្យ​បាន​គង់វង្ស​ផងដែរ។    លោក អ៊ីវ ច័ន្ទ បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា ៖ «ស្នាដៃ​របស់ ក្រម ង៉ុយ គឺ​មាន​សារសំខាន់​សម្រាប់​ប្រជាពលរដ្ឋ​យើង​នៅ​ពេល​ដែល​អាណាព្យាបាល​បារាំង​ ចូល​មក​ប្រទេស​យើង ហើយ​មាន​វប្បធម៌​ថ្មី​ច្រើន​ចូល​មក ម្ល៉ោះ​ហើយ ក្រម ង៉ុយ គាត់​ចង់​រក្សា​វប្បធម៌​ខ្មែរ​ប្រពៃណី​ខ្មែរ»។ជាមួយ​គ្នា​នេះ​ផងដែរ សាស្រ្តាចារ្យ​នៅ​សាកល​វិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទ​វិចិត្រ​សិល្បៈ លោក យ៉ាន់ បូរិន ក៏​បាន​កត់​សម្គាល់​ផងដែរ​ថា លោក ក្រម ង៉ុយ ជា​កវី​អច្ឆរិយៈ​មួយ​រូប​ដែល​កេរ​ដំណែល​របស់​គាត់​មាន​តម្លៃ​ទាំង​នៅ​ អតីតកាល​និង​ក្នុង​ពេល​បច្ចុប្បន្ន ព្រម​ទាំង​ទៅ​អនាគត​ផងដែរ។  លោក យ៉ាន់ បូរិន បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ថា ៖ «ពិសេស​ណាស់ បើ​និយាយ​ពី​កវី​និពន្ធ​ដូច ក្រម ង៉ុយ នេះ ខ្ញុំ​ថា​ដូច​ជា​អព្ភូត​ហេតុ​អ៊ីចឹង​គាត់​កើត​មក ព្រោះ​ស្នាដៃ​របស់​គាត់​ត្រូវ​គ្រប់​សម័យ​ទាំងអស់ ហើយ​ជើង​កាព្យ​ដែល​គាត់​សរសេរ​យើង​រក​កន្លែង​កែ កន្លែង​ខុស​ឆ្គង​អត់​ឃើញ វា​រណ្ដំ វា​ជួន ពីរោះ ដែល​ខ្ញុំ​ជឿ​ថា​ពិបាក​រក​អ្នក​និពន្ធ​ណា​ដូច​គាត់​ណាស់»
លោក ម៉ុញ សារី ជា​សាស្រ្តាចារ្យ​ផ្នែក​អក្សរ​សាស្រ្ត​ខ្មែរ​នៅ​សាកល​វិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទ​ភ្នំពេញ បន្ថែម​ទៀត​ថា ៖ «កវី ក្រម ង៉ុយ អ្នក​ស្រុក​គេ​ចូល​ចិត្ត មជ្ឈដ្ឋាន​សិក្សា​ក៏​ចូល​ចិត្ត គឺ​ដោយសារ​ស្នាដៃ​គាត់​ទាក់ទង​ទៅ​រឿង​ប្រជាជន រឿង​អ្នក​ស្រុក អ្នក​ភូមិ គឺ​អប់រំ​កូន​ចៅ​ក្នុង​គ្រួសារ ទូន្មាន​ឲ្យ​ខិតខំ​រកស៊ី ទូន្មាន​ក្នុង​ការរើស​គូ​ស្រករ ទូន្មាន​ក្នុង​ការប្រតិបត្តិ​សាសនា»
ប្រជាពលរដ្ឋ​នៅ​ស្រុក​ល្វាឯម ខេត្ត​កណ្តាល វ័យ​៥៥​ឆ្នាំ​ម្នាក់ ឈ្មោះ សុខ ចំរើន បាន​ឲ្យ​ដឹង​តាម​រយៈ​ការចងចាំ​របស់​គាត់​ថា កំណាព្យ​របស់​កវី ក្រម ង៉ុយ មាន​តម្លៃ​មួយ​មិន​អាច​កាត់​ថ្លៃ​បាន​ឡើយ។
លោក សុខ ចំរើន បាន​បញ្ជាក់​ថា ៖ «ចំពោះ ក្រម ង៉ុយ ខ្ញុំ​យល់​ថា នៅតែ​មាន​សារប្រយោជន៍ ព្រោះ​ថា​ជា​ការដាស់​តឿន​មនុស្ស​ក្នុង​សង្គម តាំង​ពី​មុន​ក៏​ដូច​ឥឡូវ ក៏​ដូច​ទៅ​មុខ​ទៀត កុំ​ឲ្យ​យើង​វង្វេង​ភ្លេច​ខ្លួន។ ធៀប​ឧបមា​ដូច​ជា​ប្រាសាទ​អង្គរវត្ត​របស់​យើង​អ៊ីចឹង ទោះ​ជា​ចាស់​ជំនាន់​មុន​បាន​សាង​ឡើង រចនាបថ​មិន​សូវ​ទំនើប​ឆើត​ឆាយ​ដូច​សព្វថ្ងៃ​ក៏​ដោយ ក៏​មាន​ចំណុច​ខ្លះ​នៅតែ​អស្ចារ្យ សម្រាប់​មនុស្ស​ជំនាន់​ក្រោយ​កោត​ស្ញប់ស្ញែង»
ជាមួយ​គ្នា​នេះ​ផងដែរ សិល្បករ​កំប្លែង​ល្បីល្បាញ​មា្នក់ គឺ​នាយ​កុយ ក៏​បាន​ឲ្យ​ដឹង​ដែរ​ថា ៖ «ខ្ញុំ ​ដឹង​ថា លោក​តា ក្រម ង៉ុយ គឺ​ជា​សិល្បករ​ម្នាក់​ដែល​ជា​គំរូ​ល្អ​សម្រាប់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​យើង។ ខ្ញុំ​ជា​សិល្បករ​ខ្មែរ​ម្នាក់ ជួង ជី ហៅ​នាយ​កុយ ចាត់​ទុក​គាត់​ជា​គ្រូ​តា ជា​រៀមច្បង​បំផុត»
និស្សិត​ឆ្នាំ​ទី​២ នៅ​សាកល​វិទ្យាល័យ​ជាតិ​គ្រប់គ្រង​ម្នាក់​ឈ្មោះ ធួក ណារី បាន​បញ្ជាក់​បន្ថែម​ទៀត​ថា ៖ «បច្ចុប្បន្ន ​ហ្នឹង​ខ្ញុំ​កំពុង​តែ​អនុវត្ត​វា​តែម្ដង ខ្ញុំ​គិត​ថា​ដើរ​ផ្លូវ​ហ្នឹង​ឲ្យ​ល្អ​ចំពោះ​ខ្លួន​ខ្ញុំ​ទៅ​អនាគត ព្រោះ​អី​ខ្ញុំ​គិត​ថា អត្ថន័យ​នៅ​ក្នុង​ហ្នឹង​អាច​ធ្វើ​ឲ្យ​ខ្ញុំ​ក្លាយ​ជា​មនុស្ស​ម្នាក់ ជា​យុវជន​ល្អ​នៅ​ក្នុង​សង្គម ហើយ​ធ្វើ​ឲ្យ​ខ្ញុំ​ជា​កូន​ល្អ​របស់​ឪពុក​ម្ដាយ​ខ្ញុំ»
ទោះ​បី​ជា​មាន​ការគោរព​និង​ឲ្យ​តម្លៃ​ចំពោះ​លោក ក្រម ង៉ុយ ក៏​ដោយ ក៏​មាន​មនុស្ស​មួយចំនួន​ទៀត​មិន​បាន​ចាប់​អារម្មណ៍​ចំពោះ​កវី​ល្បីល្បាញ​រូប ​នេះ​ជា​ដដែល។
កញ្ញា ហេង ណៃស៊ីម និស្សិត​នៅ​សាកល​វិទ្យាល័យ​ជាតិ​គ្រប់គ្រង​ដែល​មាន​វ័យ​២៣​ឆ្នាំ បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា ការអប់រំ​របស់ ក្រម ង៉ុយ មាន​លក្ខណៈ​ទូន្មាន​ប្រៀន​ប្រដៅ​ល្អ ប៉ុន្តែ​ទោះ​បី​ជា​បែប​នេះ​ក៏​ដោយ ក៏​នាង​មិន​បាន​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ចំពោះ​ស្នាដៃ​កំណាព្យ​របស់​កវី ក្រម ង៉ុយ ដែល​រូប​នាង​ធ្លាប់​រៀន​នោះ​ឡើយ។
កញ្ញា ហេង ណៃស៊ីម បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា ៖ «ជា​ការប្រចាំ​ថ្ងៃ​ដូច​ជា​ខ្ញុំ​ មិន​ចាប់​អារម្មណ៍​ទៅ​លើ​រឿង​ហ្នឹង។ ខ្ញុំ​គិត​រឿង​រៀន​រឿង​អី​និង​រឿង​រកស៊ី រឿង​ក្រុម​គ្រួសារ​អី​អ៊ីចឹង»
អតីត​ទាហាន​ម្នាក់​ឈ្មោះ ទិន សេរីវុធ បាន​ឲ្យ​ដឹង​ដែរ​ថា គាត់​ធ្លាប់​បាន​សិក្សា​អំពី​ស្នាដៃ​កំណាព្យ​របស់​លោក ក្រម ង៉ុយ ប៉ុន្តែ​គាត់​មិន​សូវ​បាន​ចាប់​អារម្មណ៍​ពី​កេរ​ដំណែល​របស់​កវី​រូប​នេះ​ឡើយ ៖ «អត់​បាន​យក​ជា​ការគិត​អី​ផង បាន​តែ​មើលៗ ចាំ​ខ្លះ មិន​ចាំ​ខ្លះ​ទៅ»
អ្នក​រត់​ម៉ូតូ​ឌុប​ម្នាក់​ឈ្មោះ រ៉ា បាន​បន្ថែម​ទៀត​ថា ៖ «គិត​តែ​ព្រលឹម​ឡើង​ឌុប​កូន​ទៅ​រៀន ហើយ​រត់​ម៉ូតូ​ឌុប តែ​ប៉ុណ្ណឹង បើ​រវល់​តែ​គិត​អា​ហ្នុង​បែក​ខួ​ក្បាល វីវរ​សរសៃ​ប្រសាទ​ទៀត»
ម្ចាស់​ហាង​អ៊ុតសក់​ម្នាក់​នៅ​ក្បែរ​ស្ថានទូត​ចិន​ក្នុង​រាជធានី​ភ្នំពេញ ​បាន​ឲ្យ​ដឹង​ដែរ​ថា ទោះ​បី​ជា​គាត់​ធ្លាប់​រៀន​អំពី​ស្នាដៃ​របស់​លោក ក្រម ង៉ុយ ក៏​ដោយ ក៏​គាត់​មិន​បាន​យក​ការអប់រំ​នៅ​ក្នុង​កំណាព្យ​នោះ​មក​អនុវត្ត​នៅ​ក្នុង​ ជីវិត​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​របស់​នាង​ដែរ ៖ «មាន​អី ល្អ​ដែរ គ្រាន់តែ​យើង​មិន​បាន​អនុវត្ត​តាម​ហ្នឹង យើង​គិត​តែ​ធម្មតាៗ​អ៊ីចឹង គិត​តែ​រឿង​អ្នក​នៅ​ក្នុង​ផ្ទះ»
យុវជន​ដែល​ជា​អតីត​សិស្ស​វិទ្យាល័យ​ទួលទំពូង​ម្នាក់​ដែល​និយាយ​ដោយ​មិន​ចង់​បញ្ជាក់​ឈ្មោះ​របស់​ខ្លួន​បាន​ឲ្យ​ដឹង​ដែរ​ថា ៖ «និយាយ ​ឲ្យ​ចំ​ទៅ​ខ្ញុំ​អត់​ដែល​គិត​ពី​ខ្លឹមសារ​អត្ថន័យ​របស់​គាត់​ផង អត់​ចាំ ហើយ​គិត​ថា​គាត់​ប្រហែល​ជា​បាន​អប់រំ​ខ្ញុំ​ពី​មុន​មក​ដែរ ប៉ុន្តែ​រាល់​ថ្ងៃ​ខ្ញុំ​អត់​បាន​គិត​ដល់​ឈ្មោះ ក្រម ង៉ុយ ផង»
សូម​បញ្ជាក់​ផងដែរ​ថា លោក ក្រម ង៉ុយ បាន​ចាប់​កំណើត​នៅ​ក្នុង​គ្រួសារ​អ្នក​រាជការ​មួយ​នា​សម័យ​កាល​នោះ ហើយ​បើ​តាមរយៈ​ឯកសារ​មួយចំនួន​បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា លោក​ធ្លាប់​បាន​បួស​រៀន​នៅ​ក្នុង​គន្លង​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា។
តាម​រយៈ​ឯកសារ​បណ្តាំ ក្រម ង៉ុយ ដែល​បាន​ប្រមូល​ចងក្រង​ព័ត៌មាន​ដោយ​លោក យី ធន់ ហើយ​ដែល​ត្រូវ​បាន​បោះពុម្ព​ផ្សាយ​ដោយ​អង្គការ​សន្តិ​ស្ម័គ្រ​ចិត្ត​កម្ពុជា (អេសវីអេ) ភ្នំពេញ ក្នុង​ពុទ្ធ​សករាជ​២៥៤៩ ត្រូវ​នឹង​គ្រិស្ត​សករាជ​២០០៥ នៅ​ត្រង់​ទំព័រ​១២២ បាន​កត់ត្រា​ថា អ្នក​ព្រះ​ភិរម្យ​ភាសា​អ៊ូ ឈ្មោះ​ពេញ អ៊ុក អ៊ូ ហៅ ង៉ុយ កើត​នៅ​គ្រិស្ត​សករាជ​១៨៦៥ ពុទ្ធ​សករាជ ២៤០៨ នៅ​ភូមិ​ព្រៃ​អណ្តូង​ស្វាយ ឃុំ​កំបូល ស្រុក​ភ្នំពេញ ខេត្ត​កណ្តាល។

បិតា​លោក​នាម អ៊ុក ធ្វើ​មេ​ឃុំ​កំបូល មាន​គោរម្យងារ​ជា​ចៅពញា​ធម្មធារា។ ចៅពញា អ៊ុក ជាប់​ជា​សាច់​ញាតិ​នឹង​ម្ចាស់​អង្គ​ប៉ុក។ មាតា​លោក​នាម អៀង ជា​បុត្រី​របស់​ចៅពញា ម៉ុក មេ​ឃុំ​ស្ពានថ្ម ស្រុក​ខេត្ត ជាមួយ​គ្នា។ មាតា​និង​បិតា​លោក​ត្រូវ​ជា​បង​ប្អូន​ជីទួត​មួយ​នឹង​គ្នា។ លោក​ជា​កូន​ទី​ពីរ​នៅ​ក្នុង​គ្រួសារ៕


ជាង ៧០​ឆ្នាំ​ហើយ​ដែល​កវី​ល្បាញល្បី ក្រម ង៉ុយ បាន​លា​ចាក​លោក​យើង​នេះ ហើយ​ទោះ​បី​ជា​យ៉ាង​នេះ​ក៏ដោយ ក៏​ស្នាដៃ​របស់​លោក​នៅ​តែ​ត្រូវ​បាន​អ្នក​ស្រាវជ្រាវ និង​អ្នក​ប្រវត្តិសាស្រ្ត​មួយ​ចំនួន គោរព និង​ឲ្យ​តម្លៃ​ខ្ពស់​ចំពោះ​កវី​ឯក​រូប​នេះ​ជា​ដដែល។
លោក ពេជ្រ ទុំក្រវ៉ិល អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​អំពី​សិល្បៈ​ខ្មែរ បាន​ចាត់​ទុក​លោក ក្រម ង៉ុយ គឺ​ជា​អ្នក​បា្រជ្ញ​ខាង​សំនួន​វោហារ ដែល​មាន​ការ​យល់​ដឹង​ទូលំ​ទូលាយ​អំពី​សង្គម ព្រមទាំង​មាន​លក្ខណៈ​ពិសេស​មួយ​ទៀត គឺ​ការ​ច្រៀង​ដោយ​មិន​មាន​ការ​ព្រាង​ទុក។
លោក ពេជ្រ ទុំក្រវ៉ិល មាន​ប្រសាសន៍​ដូច្នេះ ៖ «ខ្ញុំ​យល់​ថា​តម្លៃ​នេះ​អត់​សាប​សូន្យ​ទេ ខ្ញុំ​ជឿ​ថា​កាលណា​នៅ​ជីវិត​ខ្មែរ អ្វី​ដែល​គាត់​បាន​ផ្ដែផ្ដាំ​ទាំង​អស់​ហ្នឹង នឹង​មាន​ប្រយោជន៍​នៃ​ពាក្យ​ខ្លះ​សម្រាប់​ជីវិត​របស់​ខ្លួន»
ស្នាដៃ​របស់​លោក ក្រម ង៉ុយ ដែល​បាន​គង់វង្ស​រហូត​មក​ទល់​នឹង​សព្វថ្ងៃ​នេះ គឺ​ដោយសារ​តែ​មាន​ការ​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ពី​សំណាក់​អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​បរទេស​នា​ពេល​នោះ។
តាម​រយៈ​ឯកសារ​បណ្តាំ ក្រម ង៉ុយ ដែល​បាន​ប្រមូល​ចង​ក្រង​ព័ត៌មាន​ដោយ​លោក យី ធន់ ហើយ​ដែល​ត្រូវ​បាន​បោះពុម្ព​ផ្សាយ​ដោយ​អង្គការ​សន្តិ​ស្ម័គ្រចិត្ត​កម្ពុជា (អេស វី អេ) ភ្នំពេញ ក្នុង​គ្រិស្ត​សករាជ ២០០៥ នៅ​ត្រង់​ទំព័រ​១២៧ បាន​កត់ត្រា​ថា លោក សឺដេស បាន​នាំ​ព្រះភិរម្យ​ភាសា​អ៊ូ ទៅ​ជួប​លោកស្រី ស៊ុយហ្សាន កាប៉ឺឡែស ដែល​ជា​នាយក​វិទ្យាស្ថាន​ពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ​នៅ​ភ្នំពេញ។
នៅ​ឆ្នាំ​១៩៣០ អ្នកស្រី​នាយក​សុំ​ឲ្យ​អ្នក​ព្រះភិរម្យ​ភាសា​ច្រៀង​កំណាព្យ​របស់​គាត់​ឡើង​វិញ​ទាំង​អស់ បែប​រង្វើលៗ ដើម្បី​ឲ្យ​អ្នក​ប្រាជ្ញ​នៅ​វិទ្យាស្ថាន​ពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ​កត់ត្រា​ទុក។
សូម​បញ្ជាក់​ផង​ដែរ​ថា លោក ក្រម ង៉ុយ បាន​ចាប់​កំណើត​ឡើង​នៅ​ក្នុង​ពេល​ដែល​ប្រទេស​កម្ពុជា ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ការ​ត្រួតត្រា​របស់​បារាំង ហើយ​បើ​តាម​រយៈ​ឯកសារ​បណ្តាំ ក្រម ង៉ុយ ដែល​បាន​រៀបរៀង​ដោយ​លោក យី ធន់ ដដែល នៅ​ត្រង់​ទំព័រ​១២២ បាន​កត់ត្រា​ថា កាល​ពី​នៅ​វ័យ​កុមារ លោក​បាន​រៀនសូត្រ​នៅ​វត្ត​អង្គបឹងចក ភូមិ​បែក​ស្គរ ឃុំ​បែក​ចាន ក្នុង​ស្រុក​កំណើត​របស់​លោក ហើយ​ក៏​បាន​បួស​ជា​សាមណេ​នៅ​ក្នុង​វត្ត​នោះ​ដែរ។ ប៉ុន្មាន​ឆ្នាំ​ក្រោយ​មក លោក​បាន​លា​ចាក​សិក្ខាបទ​ទៅ​បម្រើ​មាតា​បិតា ហើយ​បាន​ធ្វើ​ជា​ស្មៀន​របស់​ឪពុក​លោក ក្នុង​ការ​ដើរ​ហូត​ពន្ធ​ស្រូវ​អាជ្ញា​ហ្លួង។
លុះ​អាយុ​បាន ២១​ឆ្នាំ លោក​បាន​បំពេញ​ឧបសម្បទា​ជា​ភិក្ខុ នៅ​ក្នុង​វត្ត​ដដែល។ លោក​បាន​គង់​ក្នុង​ផ្នួស​ជា​ភិក្ខុ​បាន ៥​ឆ្នាំ។
លោក​ភិរម្យ ង៉ុយ មាន​មាឌ​ធំ ដុះ​ក្បាល​ពោះ កាត់​សក់​ជ្រង​ខ្លី ទុក​ពុកមាត់​ខាង​លើ និយម​ស្លៀក​សំពត់​ចង​ក្បិន ពាក់​អាវ​ក​ត្រង់ ឡេវ​ធំ ពាក់​ស្បែក​ជើង​ផ្ទាត់ និង​មួក​សំបុក។ លោក​តែង​ត្រូវ​បាន​ប្រជាជន​អញ្ជើញ​ឲ្យ​ទៅ​ច្រៀង ឬ​ទេសនា ក្នុង​ពេល​មាន​បុណ្យ​ទាន​ពី​ភូមិ​មួយ​ទៅ​ភូមិ​មួយ ហើយ​ក្នុង​ការ​ច្រៀង​ក្តី ទេសនា​ក្តី លោក​តែង​លើក​យក​បញ្ហា​ជា​បច្ចុប្បន្នភាព​ក្នុង​ពេល​នោះ​មក​ធ្វើ​ជា​ប្រធាន​បទ ដូច​ជា​ការ​ប្រកប​មុខ​របរ​រក​ស៊ី ធ្វើ​ស្រែ​ចម្ការ ការ​ជ្រើសរើស​គូ​ស្រករ​ជាដើម។
សំឡេង ក្រម ង៉ុយ ដែល​និយាយ​ទាក់​ទង​ទៅ​នឹង​ជីវភាព​ប្រជាជន ៖ "កុំ​យក​គ្រាប់​ត្នោត​ទៅ​ដាំ​ទៅ​ដោត​លើ​ភ្លឺ​ស្រែ...
កិត្តិស័ព្ទ​ល្បីល្បាញ​ខាង​សំនួន​វោហារ​របស់​កវី អ៊ូ នេះ បាន​ឮ​ខ្ចរខ្ចាយ​ទៅ​ដល់​ព្រះមហាក្សត្រ។ ហ្លួង​ព្រះស៊ីសុវត្ថិ ពេញ​ព្រះទ័យ​នឹង​ថ្វី​មាត់​របស់​លោក​ណាស់ ទើប​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​លោក​ចូល​បម្រើ​ក្នុង​ក្រុម​ភ្លេង​ព្រះបរម​រាជវាំង។
កិត្តិស័ព្ទ​របស់​អ្នក​ព្រះភិរម្យ​ភាសា​អ៊ូ មិន​គ្រាន់​តែ​ល្បី​រន្ទឺ​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​ទេ ប៉ុន្តែ​បាន​សាយភាយ​ទៅ​ដល់​ក្រៅ​ប្រទេស​ថែម​ទៀត​ផង។ ស្តេច​សៀម​បាន​ធ្វើ​រាជសារ​មក​សុំ​អញ្ជើញ​អ្នក​ព្រះភិរម្យ​ទៅ​ច្រៀង​ថ្វាយ​ឯ​ក្រុង​បាងកក។ នៅ​ទី​នោះ លោក​ទទួល​បាន​នូវ​សេចក្តី​រាប់​អាន​ពី​សំណាក់​ព្រះមហាក្សត្រ និង​មន្រ្តី​សៀម។ ស្តេច​សៀម បាន​ប្រទាន​ងារ​ជា​ភិរម្យ​ភាសា​ផៃរ៉ោះលឿកឺន និង​ប្រទាន​ឡេវ​អាវ​ប្រាក់​ឌួង ព្រម​ទាំង​ប្រាក់ និង​វត្ថុ​ផ្សេងៗ​ទៀត​ជាច្រើន។
អ្នក​ភិរម្យ​ភាសា​អ៊ូ មាន​ភរិយា​ឈ្មោះ អ៊ិន និង​មាន​កូន​ចំនួន ៦​នាក់។ លោក​បាន​ទទួល​មរណភាព​នៅ​ថ្ងៃ​សុក្រ ៦​កើត ខែ​មិគសិរ ពុទ្ធ​សករាជ​២៤៧៩ គ្រិស្ត​សករាជ​១៩៣៦ ក្នុង​ជន្មាយុ ៧១​ឆ្នាំ។
សូម​បញ្ជាក់​ផង​ដែរ​ថា ស្នាដៃ​របស់​លោក ក្រម ង៉ុយ មាន​ច្រើន ប៉ុន្តែ​គេ​មិន​បាន​កត់ត្រា ព្រោះ​កវី​រូប​នេះ​បាន​បង្កើត​ស្នាដៃ​ដោយ​ច្រៀង​ផ្ទាល់​មាត់។ ស្នាដៃ​របស់​លោក​ដែល​យើង​រក​ឃើញ​រហូត​ដល់​សព្វថ្ងៃ​មាន​៥ គឺ​ច្បាប់​ល្បើក​ថ្មី ច្បាប់​កេរកាល​ថ្មី សេចក្តី​រំឭក​ដាស់​តឿន ពាក្យ​កាព្យ​ប្រដៅ​ជន​ប្រុស​ស្រី និង​បណ្តាំ ក្រម ង៉ុយ ជាដើម។
សាស្រ្តាចារ្យ​ផ្នែក​អក្សរ​សាស្រ្ត​ខ្មែរ​នៅ​សាកល​វិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទ​ភ្នំពេញ លោក ពន់ ឆាយ បាន​ពិនិត្យ​ឃើញ​ថា កេរ​ដំណែល​របស់​កវី ក្រម ង៉ុយ ដែល​មាន​តម្លៃ​រហូត​មក​ទល់​នឹង​ពេល​បច្ចុប្បន្ន គឺ​ដោយសារ​តែ​ស្នាដៃ​នោះ​មាន​គុណ​សម្បត្តិ​ជាច្រើន។
លោក​សាស្រ្តាចារ្យ ពន់ ឆាយ មាន​ប្រសាសន៍​ថា ៖ «ទី​១ គឺ​តម្លៃ​អប់រំ​ទាក់​ទង​នឹង​ជីវភាព​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​របស់​ប្រជាជន។ ទី​២ ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​អំពី​តថភាពរបស់​សង្គម​ខ្មែរ​នា​សម័យ​អាណានិគម​និយម​បារាំង​ហ្នឹង ទី​៣ បង្ហាញ​អំពី​កាល​នោះ​គេ​ប្រើ​នូវ​លក្ខណៈ​អក្សរ​សិល្ប៍​ជា​កំណាព្យ​កាព្យ​ឃ្លោង»
អនុ​បណ្ឌិត​ផ្នែក​ប្រវត្តិសាស្រ្ត​នៅ​សាកល​វិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទ​ភ្នំពេញ លោក សំបូរ ម៉ាណ្ណារ៉ា យល់​ឃើញ​ថា រហូត​មក​ទល់​នឹង​ពេល​នេះ នៅ​មិន​ទាន់​មាន​កវី​ណា​មួយ​មាន​សមត្ថភាព​ប្រហាក់​ប្រហែល​នឹង លោក ក្រម ង៉ុយ ឡើយ ទោះ​បី​ជា​ពី​មុន​យើង​មាន​បណ្ឌិត ម៉ឺន ម៉ៃ ព្រះ​រាជ​សម្ភារ ឬ ពញាតូ ដ៏​ល្បាញ​ល្បី​ក៏ដោយ។ ដោយសារ​តែ​ស្នាដៃ​របស់​កវី​រូប​នេះ​មាន​តម្លៃ​ជា​ទស្សនវិជ្ជា​បែប​សាកល និង​ត្រូវ​គ្រប់​សម័យ​កាល​ទាំង​អស់ ដែល​ជនជាតិ​នៅ​ក្នុង​លោក​អាច​យក​ទៅ​សិក្សា​រៀន​សូត្រ​តាម​បាន។
រូប​សំណាក​លោក ក្រម ង៉ុយ ត្រូវ​បាន​គេ​សាង​សង់​ឡើង ដាក់​នៅ​លើ​សួនច្បារ​សាធារណៈ​មុខ​សណ្ឋាគារ កាំបូឌីយ៉ាណា ក្នុង​រាជធានី​ភ្នំពេញ នា​ពេល​ថ្មីៗ​កន្លង​មក​នេះ។
សាស្រាចារ្យ​ផ្នែក​ប្រវត្តិសាស្រ្ត លោក សំបូរ ម៉ាណ្ណារ៉ា និយាយ​ថា ការ​កសាង​នេះ វា​មាន​តម្លៃ​ជា​ប្រយោល​មួយ​សម្រាប់​អប់រំ​មនុស្ស​ជំនាន់​ក្រោយ​ឲ្យ​កាន់​តែ​មាន​ការ​យល់​ដឹង​បន្ថែម​ទៀត។ លោក​បន្ថែម​ថា លោក​ចង់​ឲ្យ​រដ្ឋាភិបាល​ខ្មែរ​បញ្ចូល​ស្នាដៃ​របស់​កវី ក្រម ង៉ុយ ទៅ​ជា​សម្បត្តិ​មនុស្ស​លោក តាម​រយៈ​អង្គការ UNESCO


ស្នាដៃរបស់កវីខ្មែរ ក្រម ង៉ុយ កុំយកគ្រាប់ត្នោតទៅដាំទៅដោតលើភ្លឺស្រែ...យ៉ាដូចមានន័យ តោះទស្សនាទាំងអស់គ្នា ស្នាដៃរបស់កវីខ្មែរ ក្រម ង៉ុយ កុំយកគ្រាប់ត្នោតទៅដាំទៅដោតលើភ្លឺស្រែ...យ៉ាដូចមានន័យ តោះទស្សនាទាំងអស់គ្នា Reviewed by Unknown on 8:55 AM Rating: 5

No comments:

internal ads

Powered by Blogger.